Wie schrijft, die blijft!

Wie schrijft, die blijft! gaat over lezen en schrijven in de Middeleeuwen. Kinderboekenschrijven Gerard Sonnemans heeft speciaal voor deze les een spannend verhaal geschreven over een valse oorkonde. Middeleeuwse oorkonden (ook valse!) liggen in de schatkamers van het archief, een plek waar normaal gesproken geen bezoekers mogen komen! Maar speciaal voor deze les mogen de kinderen oorkonden in de schatkamer bekijken. Kunnen ze lezen wat er staat? Daarna wordt met de hele klas het reuze spannende spel Het Geheimzinnige Handschrift gespeeld.

les 1. voorbereidende les ‘Op papier geschreven en toch niet waar’ (op school)
Kinderboekenschrijver Gerard Sonnemans heeft speciaal voor deze les een spannend verhaal geschreven over een valse oorkonde. Het verhaal staat op de lesbrief die alle leerlingen krijgen. Wilt u Sonnemans het verhaal laten voorlezen in de klas? Beluister dan hier het ingesproken verhaal: “Op papier geschreven en toch niet waar”. In de lesbrief staan ook korte informatieve teksten over schrijven in de Middeleeuwen, bijpassende opdrachten en een kinderboekenlijst voor leerlingen die verder willen lezen over de Middeleeuwen. De les wordt afgesloten met een aantal instructies voor het aanstaande archiefbezoek.

les 2. rondleiding en spel ‘Het Geheimzinnige Handschrift’ (in het archief)
Na de voorbereiding op school gaan de leerlingen échte Middeleeuwse oorkonden bekijken in het archief. De oude, originele oorkonden mag je niet zomaar met je handen aanraken en ze mogen al helemaal niet het archief verlaten! Dus witte handschoenen aan en op naar de schatkamers van het archief: de depots! In de depots zien de leerlingen in het echt hoe mensen in de Middeleeuwen schreven. En dat dat heel anders was dan nu. Niet alleen het handschrift was anders, maar ook de taal en het materiaal waarop werd geschreven. Door het aansluitend spelen van het spannende spel Het Geheimzinnige Handschrift leren de leerlingen goed kijken naar Middeleeuwse manuscripten die opvallen door het schitterende kleurgebruik en fraaie details. Welk groepje kan het beste de mysterieuze, oude handschriften ontcijferen?

les 3. reflecterende, verwerkende les ‘Wie schrijft, die blijft!’ (op school)
Terug op school wordt klassikaal eerst kort gereflecteerd op de vorige twee lessen, waarna de leerlingen aan de slag gaan met de verwerkingsopdracht. In deze opdracht maken de leerlingen naar Middeleeuws voorbeeld bladzijden vol boeiende, spannende of leuke verhalen, die zijn opgesierd met mooie tekeningen. En al dat prachtigs wordt natuurlijk ondertekend met de eigen naam in geheimschrift!

docentenhandleiding
Bij de lessen Wie schrijft, die blijft! zit een docentenhandleiding. Hierin staan de leerdoelen en wordt achtergrondinformatie gegeven. Ook zijn er extra, optionele opdrachten in opgenomen.

Archievenhandleiding
Veel archieven hebben deze les opgenomen in hun educatieve aanbod, daarom is er ook een archievenhandleiding geschreven. Werkt u bij een archief en wilt u dit educatieve programma ook overnemen? Neem dan contact op met Ivonne lipsch, educator en cultuurhistorica.

Downloads
werkblad leerlingen_les 1
werkblad leerlingen_les 2 en 3
handleiding docenten
handleiding archieven

Leerdoelen
Het lespakket sluit nauw aan bij de kerndoelen van het primair onderwijs en bij de vensters van de cultuurhistorische canon. Kijk voor meer informatie in de docentenhandleiding.

Doelgroep
Primair onderwijs: groepen 5 tot en met 8 en eerstejaars vmbo.

Vakken
Nederlands, geschiedenis.

Locatie
Op school en in een archief.

Periode
Het hele jaar door.

Informatie
Wilt u meer informatie? Of werkt u in een archief en wilt u Wie schrijft, die blijft! ook opnemen in uw educatieve aanbod? Neem dan contact op met Ivonne Lipsch, senior educator en cultuurhistorica.
t: 040 - 264 99 54
e: i.lipsch@rhc-eindhoven.nl
 

Reactie plaatsen

Naam

E-mail

Bericht

Reacties worden geladen...
Ontdekken
Barakken voor Belgische vluchtelingen aan de Christina laan in Eindhoven
Panorama van Helmond
Café Germania
brandweerwagen
images/hourglass.png

ZOEKEN...