Wielrennen

Wielrennen

Wielrennen is een echt Brabantse sport.

Het is een van de eerste moderne sporten die in Brabant worden geïntroduceerd. Al in de jaren tachtig van de negentiende eeuw zijn er diverse wielerclubs, onder andere in Eindhoven en Helmond, actief. Zo organiseert de 'Helmondsche Wielerclub'  in  1897 een nationale wielerwedstrijd. Omdat er na 1905 geen wedstrijden meer mogen worden gehouden op de weg – men vindt dat te gevaarlijk – worden wielerbanen aangelegd. Aanvankelijk zijn deze van zand met een leemlaag of begroeid met gras. Omdat deze banen bij nat weer spekglad worden, gaat men ze al snel voorzien van een houtendeklaag. Later worden de banen in hun geheel van hout gemaakt. Helmond blijkt een echte wielerstad: in totaal heeft de stad tussen 1900 en 1945 zes wielerbanen gekend.
Na de Tweede Wereldoorlog is de grote tijd voor de wielerbanen voorbij door de opkomst, eigenlijk vanaf de jaren dertig, van het fietsen op de weg. Bijna elk dorp gaat zijn eigen wielerronde organiseren. Vooral die van Stiphout, twee dagen na het einde van Tour de France, krijgt nationale en zelfs internationale allure.

Avondcriterium tijdens de ronde van Nederland te Helmond. Uiterst rechts : Harry Hendriks (directeur garage Hendriks) met links naast hem: burgemeester Sweens en 2de van links: wielrenner Wim van Est (TeleVizier ), 1961

Bronvermelding: RHCe, THA, objectkenmerk 0118939

 

Reactie plaatsen

Naam

E-mail

Bericht

Reacties worden geladen...
Ontdekken
Dit meisje met haar hondje staat voor de oude school.
Sinterklaas
Vele Eindhovenaren waren in 1987 op een geheel andere manier met de toekomst van Eindhoven bezig. De ‘vrienden van de Markt’ maakten zich sterk voor het behoud van de Markt als stadshart en ageerden tevergeefs tegen de bouw van het huidige winkelcentrum de Heuvelgalerie.
images/hourglass.png

ZOEKEN...