Snel, sneller, snelst

Snel, sneller, snelst

Na de tweede wereldoorlog moesten eerst wegen, spoorlijnen en bruggen hersteld worden. Daarna legde de steeds groter wordende mobiliteit een constante druk op de infrastructurele voorzieningen. Dit leidde ertoe dat er steeds meer brede wegen en vooral steeds meer snelwegen met ongelijkvloerse kruisingen werden aangelegd. De plannen werden meestal pas na veel vertraging uitgevoerd, ook al omdat de wegen vaak door natuurgebieden moesten lopen en dit op veel verzet stuitte. Een ander probleem was dat de oude binnensteden het toegenomen autoverkeer niet meer konden verwerken. Dit leidde tot de aanleg van verkeerslichten, éénrichtingsverkeer, ringwegen en doorbraken. Naast het spoor- en wegverkeer kwam ook het vliegverkeer. Nog vóór de oorlog werd in 1932 bij Eindhoven vliegveld Welschap geopend voor militair, burger- en sportverkeer. Tot 1952 was het in handen van de gemeente en het rijk, daarna werd het militair vliegveld. In 1969 werd de stichting Vliegveld Welschap opgericht om het vliegveld te exploiteren als burgervliegveld. In 1984 werd naast het oude Welschap, waar een squadron van de luchtmacht bleef gestationeerd, Eindhoven Airport geopend en begon een nieuwe periode voor het vliegveld.

Het stationsgebouw van vliegveld Welschap, 1935.

Bronvermelding: RHCe, THA, objectkenmerk 0010441
 

Reactie plaatsen

Naam

E-mail

Bericht

Ik ga akkoord met het privacy beleid




Vergeet niet akkoord te gaan met het privacy beleid
Reacties worden geladen...
Ontdekken
Architect Hugo de Vries uit Helmond tekende in januari 1946 een nostalgisch ogend pand voor Piet de Wit.
Molenstraat 37
De nieuw te bouwen panden zijn vertegenwoordigd door kruiwagens met daarop de naam van de winkel, waaronder Stad Parijs. Foto Frans van Mierlo, collectie RHCe.
Maenen1207064466Maenen20Jules
images/hourglass.png

ZOEKEN...