Door alle jaargetijden

 

We schrijven het jaar 1901 en we bevinden ons te Helmond. We staan op de Weg op den heuvel en kijken naar het Station op de lijn Eindhoven en Venlo. Het werd geopend op 1 oktober 1866 en is het belangrijkste station van Helmond omdat er ook sneltreinen, of zoals men nu zegt, intercity’s stoppen. Op de andere drie stations komen alleen stoptreinen, de huidige sprinters. De architect van dit type station voor minder grote plaatsen was Brederode. Het gebouw is tot 1987 in gebruik geweest. Toen werd er een nieuw station gebouwd, ontworpen door Paul Corbey. Dit zal er echter niet zo lang staan want nu is men hier bezig met het aanleggen van een verkeerstunnel en moet het wijken voor een nieuwe. Maar laten we weer even teruggaan in de tijd. Toen in 1860 de spoorlijn uit Middelburg via Eindhoven werd doorgetrokken naar Venlo, gebeurde dat wegens geldgebrek pas in 1864. Op 25 juli van dat jaar werd op de overweg op de gemeentegrens tussen Helmond en Mierlo de eerste bout geslagen op Helmonds grondgebied. Een jaar werd een groots stadsfeest gevierd. Er werd maar liefst 25 gulden voor uitgetrokken om de spoorwegarbeiders te trakteren. Ondertussen lagen de rails naar Deurne er al. Getrokken door de locomotief Voorwaarts reden de autoriteiten in een comfortabele treinwagon naar de Parel van de Peel waar van een feestmaal werd genoten. Zij waren tevreden. De boeren die langs het traject hun gedoetje hadden, waren alleen maar opgelucht dat er niets verschrikkelijks gebeurd was zoals was voorspeld. Door de aanleg van de spoorlijn werd Helmond een aanzienlijke en belangrijke industriestad in het zuiden des lands. De trein bracht de grote wereld binnen het bereik van de gewone man en werd een populair vervoermiddel. Hagel of sneeuw, onweer, wind en regen deden daar toen (schijnbaar?) nog niets aan af! 

Reageren? Ga naar rhc-eindhoven.nl > ontdek > zondagsnieuws

Reactie plaatsen

Naam

E-mail

Bericht

Reacties worden geladen...
Ontdekken
De Heilig Hartkerk aan de Bindersestraat
 Op de foto zien we voor de auto links Jan van Abbe met zijn miniatuur Tiroler hoedje met krulveer, rechts Jacques van der Meulen met rode Montenegrijnse muts. Tussen hen in verslaggever Went.
images/hourglass.png

ZOEKEN...