Terug naar toen: DAF pride

Een DAF-bus trekt voorbij tijdens een defilé bij gelegenheid van het bezoek van de Ethiopische keizer Haile Selassie aan de DAF-fabrieken in 1954. Fotograaf: Frans van Mierlo | Foto Visie – collectie RHCe.

​‘De eerste fabriek in Nederland waar automobielen in grote series zullen worden gefabriceerd, zal op 14 april haar poorten openen.

Hier wordt bewezen dat er nog ondernemingsgeest leeft in Nederland. En honderden vaklieden zullen bewijzen dat ons land ook op automobielgebied kwaliteitsproducten weet te leveren’ aldus berichten de gebroeders van Doorne in het lokale dagblad op een wisselvallige woensdag in april 1950.

Hun nieuwe fabriek aan de Geldropseweg beslaat op dat moment 10.000 vierkante meter. Hier zal begonnen wordt met de productie van 2.000 vrachtauto’s, bussen en trolleys. Als in de fabriek alles op rolletjes loopt kan de productie binnen enkele jaren worden opgeschroefd naar 5.000 automobielen per jaar. Lukt dat, dan zal over drie jaar, in 1953, ter plekke een nieuwe fabriek worden gebouwd voor de fabricage van personenauto’s. De gedachten gaan uit naar een middenklasser, waarvoor al enig denk-,  schets- en ontwerpwerk  was verricht.  Een karaktervol karretje moet het worden, ‘zonder aan de Amerikaanse mode mede te doen’. Tussen toekomstdroom en werkelijkheid lag in dit geval geen drie maar negen jaar.

Goed werk heeft nu eenmaal tijd nodig. Pas in maart 1959 lopen de eerste DAF personenwagens van de lopende band. Met het eigen smoel van de DAF personenwagen zat het wel goed. En nog steeds. Een bijzonder hoogtepunt was de ‘DAF pride’ langs de Amsterdamse grachtengordel tijdens het Wonder van Eindhoven festival in februari 2013. De logge bakfiets en aanstellerige snorscooter maakten er eerbiedig plaats voor pienter design uit de immer bescheiden stad in het Zuiden des Lands.

 

Reactie plaatsen

Naam

E-mail

Bericht

Reacties worden geladen...
Ontdekken
Naam Duizel en Steensel
Fordgarage Eindhoven
Hoofdstuk3.4
images/hourglass.png

ZOEKEN...