De satépen

18 Septemberplein met het plastiek van Jits Bakker eind jaren zeventig, gefotografeerd door Jan Bijvank. Collectie RHCe

Wie zich nu hartje Eindhoven begeeft struikelt er over de vele hulpsinterklazen, winkelpieten en kerstmannen die koortsachtig cadeautjes bij elkaar sprokkelen voor jong en oud. Een lekker geurtje, luxe chocola, speelgoed, een paar warme sokken, een mooi boek voor bij de open haard?

Of toch, tegen beter weten in, een keuken accessoire die vrijwel meteen diep achterin het keukenkastje verdwijnt zoals de broodbakmachine en pas op een rommelmarkt weer het daglicht ziet? Keuzes, keuzes …. Inkopen doen voor de feestmaand is dan ook zenuwslopend. En potentieel gevaarlijk. Zeker in de zeventiger jaren toen het 18 Septemberplein nog doorsneden werd door een drukke weg. Een extra breed zebrapad en verkeerslichten boden het winkelpubliek een veilige oversteek. Was vanaf de Bijenkorf en Perry van de Kar de oversteek naar de Demer veilig gemaakt dan wachtte de gehaaste voetganger nog een ander obstakel: de satépen, een meer dan vijf meter hoog kunstwerk van aluminium gemaakt door kunstenaar Jits Bakker. Dit werk was een geschenk aan Eindhoven en haar bewoners van juweliers diamantairs Schaap-Citroen-van Gelder als zichtbare herinnering aan hun vestiging in Eindhoven. Diamonds mogen dan forever zijn, de satépen niet. Lange tijd leek het plastiek eenzelfde lot beschoren als de broodbakmachine. De satépen verdween van het 18 Septemberplein en belandde in een opslag. In 2013 zag de satépen sinds lange tijd weer het daglicht tussen de Fellenoord en de Kruisstraat waar het sindsdien een plekje heeft. Of het voorbijsnellende winkelpubliek er nu wel oog voor heeft?

 

Reactie plaatsen

Naam

E-mail

Bericht

Reacties worden geladen...
Ontdekken
Brabantsch dorpsleven, aardappels rooien. Collectie RHCe
De harmonie bij het gouden jubileum in 1921. Zittend, derde van links: Jacques Cuijpers.
 Amazone en paard bij de Eindhovense manege, 1937.
Wapen Zesgehuchten
images/hourglass.png

ZOEKEN...