Terug naar toen: Ruggengraat (deel 1)

Schetsontwerp van de nieuwe ruggengraat van Eindhoven van architectenbureau Van den Broek en Bakema (1967) | Beeldcollectie RHCe

De luchtkwaliteit is naadje pet en de voetganger moet meer ruimte krijgen. De auto moet daarom worden teruggedrongen uit het centrum van Eindhoven. De oplossing wordt gezocht in het gedeeltelijk afsluiten en verkeersluw maken van de Vestdijk. Aan dit voornemen,de wijze van uitvoering en financiering kleven nog de nodige kanttekeningen. De gemeenteraad is er vooralsnog allerminst gerust op.

Deze maand precies vijftig jaar geleden werd in Eindhoven een plan gepresenteerd dat hetzelfde moest bereiken. Meer ruimte voor de voetganger en de winkelende vrouw. En de auto uit het zicht. Het Rotterdamse architectenbureau Van den Broek en Bakema presenteerde tijdens een persconferentie in het Globetheater het zogenaamde Cityplan. Eindhoven zou een ruggengraat krijgen. Een grote betonnen kolos van 50 meter hoog en 400 meter lang gesitueerd vanaf ongeveer het DELA hoofdkantoor tot aan de Jan van Hooffstraat. Hierin zouden winkels, bedrijven en woningen worden ondergebracht én ruimte zijn voor zeker 3.000 auto’s verdeeld over twee ondergrondse parkeerlagen die via ondergrondse toegangswegen naar de garage zouden worden gedirigeerd. De ingangen van die toegangswegen zouden liggen nabij de Paterskerk en op de Wal ter hoogte van de Grote Berg. Vermeldenswaard detail is dat de Dommel – een natuurlijk en waardevol geacht element – ter hoogte van het Van Abbemuseum zou worden verbreed. Van den Broek voegde aan de uitleg toe dat het oude stadhuis aan de Rechtestraat niet weg zou hoeven voor het Cityplan. Waarop de gemeentesecretaris reageerde: maar slopen gaan we het toch, omwille van mooie winkels.

 

Volgende week meer …        

 

 

 

 

Reactie plaatsen

Naam

E-mail

Bericht

Reacties worden geladen...
Ontdekken
Cartoon van Begemann
Naam Mierlo
Lies Bonnier
Asten - Feest op Genoveva
images/hourglass.png

ZOEKEN...