De Oude Barrier

De oude Barrier

Wie van de Sint Joriskerk richting Valkenswaard rijdt, begeeft zich op historische banen. In 1818 werd met de voltooiing van de verharding van het laatste stuk weg van Stratum naar Borkel de doorgaande verbinding tussen ’s-Hertogenbosch en Luik werkelijkheid.

Al in 1741 was met de aanleg in ’s-Hertogenbosch begonnen en aan het eind van die eeuw was de weg nog maar gevorderd tot Best. Onder Napoleon werd flink doorgewerkt zodat Koning Willem I na 1815 de kroon op het werk kon zetten.

Voor het onderhoud van de weg was de provincie verantwoordelijk, maar het waren meestal de gemeenten die de ergste kuilen moesten dichten. Geld voor reparaties was er niet, dus wat was simpeler dan de reiziger voor het gebruik van de weg tol te laten betalen? Met de opbrengsten van deze tolheffing kon vervolgens het noodzakelijke onderhoud worden betaald.

Ongeveer om de 5 kilometer werd een tolhuis ingericht. Over de weg werden hekken geplaatst die de doorgang versperden. In de volksmond werden deze hekken verkort tot ‘barrier’. Pas na het betalen van tolgeld werden de hekken geopend. Boeren die met een kar mest naar hun land gingen, waren vrijgesteld van deze tol.

De grote weg liep over de Stratumse Dijk en de Aalsterweg, waar een tolhuis stond. Het café ‘de Barrier’ aan de Aalsterweg herinnert hier nu nog aan. Het huidige pand is in de plaats gekomen voor het in 1962 afgebroken café ‘De Oude Barrier’ dat toen een obstakel vormde voor de verbreding van de weg. Al eerder waren de linden, die in 1938 nog voor koelte in de gelagkamer zorgden, gesneuveld voor de aanleg van het fietspad. Al die tollen hielden het verkeer sterk op. Tegelijkertijd was een barrier natuurlijk een mooie plek voor een verversing en dat bleven ze, ook nadat de herinnering aan de tol al lang vervaagd was.

Bron: Regionaal Historisch Centrum Eindhoven.

Reactie plaatsen

Naam

E-mail

Bericht

Reacties worden geladen...
Ontdekken
Sinterklaasadvertentie Van Gemert
De twee huizen van WBV de Hoop in de Beelsstraat.
De haven van het Eindhovens Kanaal. Op de achtergrond de torens van de St. Catharinakerk, omstreeks 1894 – 1897. Fotograaf: A. van Beurden | Beeldcollectie RHCe.
images/hourglass.png

ZOEKEN...